بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO  فرایندی است برای افزایش دید و احتمال وب سایت شما در موتورهای جستجو. این مهم است زیرا به موتورهای جستجوگر مانند Google کمک می کند تا وب سایت شما را بهتر تشخیص دهند و به آن اجازه می دهد محتوای شما را به افراد مناسب نشان دهد.

بهینه سازی وب سایت سئو SEO

سئو وب سایت، یک عامل ضروری برای رقابت در دنیای مجازی

از وقتی اینترنت و یه معنی وسیع تر آن شبکه جهانی وارد زندگی مردم شد، انقلابی عظیم در هر چیزی را رقم زد. از تجارت و اقتصاد تا فرهنگ و ادب. از این روست که می توان به راحتی گفت که چندان بی دلیل نیست که نام عصر حاضر را عصر ارتباطات گذاشتند. این ارتباطات باعث شد که دنیایی به این بزرگی با این همه جمعیت را دهکده ای بزرگ بنامند. وقتی صحبت از انقلاب می کنیم منظورمان این است که معادلات عادی را برهم زده و باعث ایجاد یک تحول عظیم شده است. این تحول در هر حوزه ای به شدت محسوس بوده است اما یکی از بارزترین و مهمترین حوزه ها، حوزه تجارت و اقتصاد بوده است. اما تمام حوزه ها و زمینه ها در یک چیز متفق بوده اند و آن وابستگی به مخاطب بوده است. یعنی در این دنیا هرچه شما بتوانید مخاطب بیشتری جذب کنید برنده هستید. مهم نیست سایت و اطلاعات شما مفید است یا نه. مهم این است که مخاطبان خود را بتواند جمع کند و نگه دارد. این سخن شاید به ظاهر درست نباشد، اما وقتی به عمق ماجرا نگاه می کنیم متوجه می شویم که دقیقا در این دنیا همین اتفاق می افتد. این مردم و مخاطبان هستند که می توانند سایتی را ( که می تواند نماد یک تجارت یا یک فرهنگ باشد) بالا بیاورند و سایتی دیگر را فارغ از محتوای آن زمین بزنند. اینجاست که یک مفهوم اساسی به نام سئو وب سایت ایجاد می شود. برای این که بدانیم سئو وب سایت چیست، باید کمی مفهوم جست و جو و توانایی جست و جو توسط مخاطب را بررسی کنیم. بنابراین در ادامه می خواهیم از این زاویه وارد بحث شویم که اصولا جست و جو در شبکه های اینترنتی به چه معنی است و از این طریق به سوال مهم  بهینه سازی وب سایت یا سئو سایت چیست پاسخ دهیم. این سوال خود بخش های مختلفی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سئو سایت

SEO مخفف عبارت (Search Engine Optimization) بهینه سازی موتور جستجو است که این عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیک به وب سایت شما از طریق نتایج موتور جستجوی ارگانیک است.

سئو و تاثیر آن در طراحی سایت

وقتی حرف از محتوا و گذاشتن آن بر سایت می شود اصولا یک تفکر غالب این است که محتوا از طراحی سایت کاملا مجزا است و می توان در طراحی سایت آن را در نظر نگرفت اما تقریبا در اشتباهیم. همانطور که گفتیم سئو سایت در بیشتر موارد مرتبط با محتوای داخلی سایت می باشد اما در نوع ساختار درونی سایت نیز تاثیر گذار است. به طور مثال وقتی سایتی مرتبط با تخصص پزشکی باشد اگر راجع به سیاست و یا اقتصاد مطلب داشته باشد، و آن مطلب هرقدر با سئو خوب نوشته باشد، از نظر گوگل چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. زیرا سئو ساختار سایت چیزی غیر از این را می گوید. گوگل و موتورهای جست و جو برای مطالب تخصصی در سایت های تخصصی مرتبط آن اهمیت قائل هستند و آن سایت ها را در جست و جو های خود نمایش می دهند. بنابراین یک متخصص خوب در طراحی سایت به تخصص آن نگاه می کند و سعی می کند انواع کلمات و تگ های فارسی و انگلیسی مرتبط با آن تخصص آن را به آن اضافه کند. هر کلمه ای که ممکن است در این سایت به عنوان کلمه کلیدی انتخاب شود را باید پیدا و آن را به عنوان تگ اضافه کند. البته متخصصین حرفه ای بسیاری کلمه غیر مرتبط نیز به عنوان تگ دوم انتخاب می کنند که در صورت نیاز و در صورت وجود مطالب غیر مرتبط سایت متضرر نشود و توسط گوگل جریمه نشود. البته در این قسمت باید دقت شود که تگ های دوم نباید زیاد باشد و به چیزهای عمومی بسنده کند تا تگ های اصلی را تحت الشعاع قرار ندهد و باعث نشود سایت یک سایت عمومی دیده شود.  استفاده از تگ های مناسب عکس در طرح های گرافیکی استفاده شده و در عکس های استفاده شده به عنوان سربرگ و .. نیز می تواند در طراحی سایت مناسب بسیار کمک کننده باشد. از این رو سئو در ساختار سایت نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و باعث شود یک طراحی سایت مناسب و خوب داشته باشیم.

موتورهای جستجو و سئو وب سایت

احتمالا اولین استفاده هایی که از اینترنت به شکل گسترده آن می شد بسیار سخت بود. چرا که پیدا کردن اطلاعات و استفاده از آن ها کاری بود بس سخت و دشوار. رفته رفته هر چه این اطلاعات گسترده شد، نیاز به دسته بندی و ایجاد دسته های منظم حس شد. اما این اتفاق نیز باز موثر واقع نمی افتد. چرا که اولا برای پیدا کردن راحت تر اطلاعات باید دسته های کلی وجود داشته باشد و دسته های کلی یعنی کم بودن دقت. اینگونه شد که موتورهای جستجو ایجاد شدند. این موتورها وظیفه اصلی که داشتند و دارند این بود که بر اساس چیزی که مخاطب می خواهد اطلاعات مناسب را پیدا و ارائه کند. اما هرچه این اطلاعات گسترش پیدا کردند و احتمال خطای موتورهای جستجو افزایش پیدا کرد، موتورهای جستجو ناچار سراغ چارچوب بندی و ایجاد یک الگوریتم جست وجو رفتند. این تغییر رویه باعث شد که این سایت ها و مطالب و اطلاعات باشند که خود را با آن چارچوب و قوانین وفق بدهند تا به عنوان اطلاعات مفید شناخته شوند. این قوانین همان سئو وب سایت یا seo می باشد. ایجاد یک نظم و خروج از سردرگمی مخاطبان از بزرگترین مزایای سئو سایت می باشد. وقتی بر اساس چیزی که در ذهن مخاطب است نتیجه حاصل می شود، فارغ از این که چه نتیجه ای باشد، خود انقلابی دیگر محسوب می شود. از این رو باید این راحتی را مدیون همین قوانین موتورهای جست و جو ( که برای هرکدام کاملا مجزا است) بدانیم. حال هر سایتی که بیشتر این قوانین و این سئو وب سایت را رعایت کند و آن را درست اجرا کند می تواند در رده های بالای نتایج جستجو قرار گیرد. این یعنی مخاطب بیشتر و امروز در هرجای اینترنت مخاطب بیشتر به معنی سرمایه و سود بیشتر است. بنابراین ناخودآگاه سایت ها خود این سئو وب سایت را رعایت می کنند تا محبوبیت بیشتری نزد موتور جست و جو داشته باشند. اما وقتی همه این قوانین را می دانند و اکثرا آن را رعایت می کنند. این موتور جست و جو قرار است چطور تصمیم بگیرد؟

رتبه اول در گوگل

سئو وب سایت و قوانین سئو SEO

برای پاسخ به سوال بالا ابتدا باید اصلی ترین و پایه ترین قوانین سئو وب سایت را بدانیم و بشناسیم. اصلی ترین و مهمترین قانونی که می توان برای SEO وب سایت و یکی از مهمترین خدمات سئو سایت در نظر گرفت، چگالی مناسب کلید واژه ها می باشد. در حقیقت اصلی ترین راهی که یک موتور جست و جو می تواند بر اساس آن اطلاعات مورد نیاز کاربر را به او منتقل کند، همین کلید واژه ها می باشد. به طور مثال وقتی شما در گوگل، عبارت سئو وب سایت چیست را جست و جو می کنید، در حقیقت این عبارت برای گوگل به منزله کلید واژه می باشد و به دنبال مطالب و سایت هایی می گردد که این کلید واژه را داشته باشند. بنابراین برای این که سایت شما بتواند محبوبیت خوبی در زمینه مورد نظر شما داشته باشد، باید دست به انتخاب کلید واژه مناسب بزند و این کلید واژه را با رعایت چگالی مناسب در متن، و رعایت یک سری اصول دیگر، به گوگل و یا سایر موتورهای جست و جو بفهماند که این یک کلید واژه است. این روند در حقیقت همان سئو پایه را در کلیت مفهوم سئو وب سایت رقم می زند. سئو وب سایت یا همان بهینه سازی وبسایت تنها به این جا ختم نمی شود. و قوانین و موارد دیگری نیز وجود دارد که باید آن ها نیز رعایت شود. به طور مثال یکی از مهمترین قوانین سئو وب سایت لینک سازی می باشد. این لینک سازی نه تنها در سایت شما ( لینک داخلی ) بلکه لینک سازی در سایت های دیگر (لینک خارجی ) با سایت مرجع شما بسیار در انتخاب های گوگل موثر می باشد. این ها را می توان همه در قسمت سئو پایه قرار داد. اما سئو پیشرفته چیزی فراتر از متن را درگیر می کند. در این قسمت از سئو وب سایت، سئو وارد طراحی سایت و وارد برنامه نویسی آن می شود که به آن بهینه سازی ساختار سایت می گویند. حال اگر این سئو وب سایت در طراحی با سئو وب سایت در محتوای متن یکی باشد، گوگل به شما جایزه می دهد و باعث می شود که سایت شما به اصطلاح جزء ترند های اول جست و جوها باشد.

طراحی سایت

نمونه طراحی سایت

تعرفه طراحی سایت

نمونه طراحی لوگو